Brazilian jiu- jitsu FAQ – nejčastěji kladené otázky

Jak fyzicky náročný je trénink Brazilian jiu- jitsu (BJJ)?

Intenzita tréninku se mění podle účelu nácviku. Nové techniky se vždy probírají v pomalém tempu s důrazem na soustředěný pohyb, naopak zažité techniky se drilují do přirozenosti ve vyšším tempu. Poslední formou jsou volné zápasy ve dvojicích- zde si cvičenci volí vlastní tempo dle dohody a stupně pokročilosti. Obecně platí, že začátečníci jsou ve svém počínání “urputnější“. S přibývajícími zkušenostmi se ale stávají klidnějšími a jejich pohyby jsou ekonomické a účelné. Brazilian jiu- jitsu tím, že pro překonání soupeře nespoléhá na vyšší fyzickou sílu je vhodné i pro méně zdatné jedince. O tom také svědčí často uplatňovaný příměr: souboj Davida a Goliáše.

Jak může BJJ přispět k růstu fyzické kondice?

Přibližně 90% nácviků se odehrává již na zemi. Cvičenec neustále různě intenzivně pracuje s vlastní a sparing partnerovou vahou a tím naprosto přirozeným a hlavně vyváženým způsobem posiluje prakticky všechny svalové partie. Při déletrvajícím lehkém drilu nebo doplňkovém kondičním cvičení také dochází k aerobnímu spalování tuků. Z vlastních zkušeností také víme, že BJJ pozitivně ovlivňuje problematiku bolestivých zad způsobenou převážně sedavým způsobem života.

Jak mohu využít BJJ v případě sebeobrany?

Statistiky o „pouličních“ konfliktech poukazují na fakt, že více než 80% soubojů končí na zemi a to poměrně záhy po zahájení útoku. BJJ se specializuje na práci se soupeřem na zemi. Disponuje celou řadou úniků z nebezpečných pozic, pák, škrcení a učí jak se do nevýhodných pozic nedostávat. Je také velmi vhodné pro ženy jako prevence před pokusem o znásilnění. O účinnosti tohoto bojového umění svědčí mj. i “legendární“ souboje členů rodiny Gracie, kteří za extrémně drsných pravidel klecových zápasů zvládli porazit i špičkové borce o řády vyšších váhových kategorií.

Jak bezpečné je cvičení BJJ?

Důraz na bezpečnost je jeden z klíčových parametrů jak při nácvicích techniky, tak při “sparingu“. Součástí výuky je i zvládnutí základních pádových technik, což je velmi přínosné pro běžné denní situace (mokro, sníh, námraza atp.).

Je BJJ vhodné pro ženy a děti?

Ano, brazilian jiu- jitsu je velmi vhodné pro ženy a děti. Ženy ocení účinky tréninku zejména pro zpevnění postavy, lepší sebevědomí, odreagování se a v neposlední řadě získané dovednosti z oblasti sebeobrany – viz výše. U dětí je velmi podstatné, že se prostřednictvím brazilian jiu- jitsu učí ovládat se a být ohleduplný ke druhým. Cvičení na žíněnce (tatami), také kromě již zmíněného, velmi dobře rozvíjí obratnostní schopnosti a děti tak získávají slušný základ pro zdravý a všestranný vývoj sportovce.

Je BJJ spíše bojovým uměním nebo sportovní disciplínou?

Je obojím. Každý si může zvolit, bude-li se věnovat BJJ pro jeho filozofii a přínos ke zdravému životnímu stylu nebo zda se chce navíc ještě poměřovat s ostatními na různých turnajích.

Jaké vybavení je potřeba na Brazilian jiu- jitsu?

Tréninky probíhají na speciální měkké podložce (tatami), kde se cvičí naboso. Hlavním úborem je kimono opatřené páskem (u začátečníků bílým). Teplé letní období je často ve znamení tzv. “no gi“ tréninků nebo-li “bez kimona“.  Pro začátek ovšem stačí běžný sportovní úbor, tzn. triko a šusťáky (respektive tepláky, popř. kraťasy).

(autor textu: Delta gym, z.s.)